دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۸۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸

ناصر فیض: همیشه علاقمند بودم شعر آیینی جدی بگویم

مدیر دفتر پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در افتتاحیه حلقه شعر آیینی «سوره شعر» گفت: همیشه علاقمند بودم شعر آیینی جدی بگویم، نه هر چند وقت یک بار و به اقتضاء.

به گزارش آوای خزر به نقل از گروه فرهنگ دفاع‌پرس، برنامه افتتاحیه حلقه شعر آیینی «سوره شعر» توسط مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و با مشارکت مجمع شاعران اهل بیت (ع)، با حضور و شعرخوانی شاعران صاحب‌نام عرصه شعر آیینی، در سالن صفارزاده برگزار شد.

ناصر فیض: همیشه علاقمند بودم شعر آیینی جدی بگویم

در ابتدای این برنامه، میلاد عرفان پور، شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی گفت: فلسفه فکر کردن به چنین جلساتی و فراهم کردن مقدماتی که طی شد تا ما امروز به این جلسه برسیم از این قرار بود که جریان‌های گوناگون مبارکی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده می‌کنیم و در این میان به طور خاص جریان اصلی شعر انقلاب، داعیه دار جریانی شد که ما به تعبیری می‌گوییم شعر انقلاب، شعر زندگی است. این زندگی، گاهی در شعر اجتماعی، گاهی در شعر آیینی گاهی حتی در شعر عاشقانه جلوه می‌کند و به واسطه گستردگی، اهمیت و پیچیدگی، شعر آیینی و دینی ما جزو مهمترین شعرهاست که خود تعاریف گوناگونی دارد، گاهی وقتی عنوان شعر آیینی را به کار می‌بریم شنونده به این گمان می‌برد که ما صرفاً صحبت ازشعر مدح و مرثیه اهل بیت علیهم السلام می‌کنیم در حالی که معنای آن به چیزی شبیه شعر انقلاب اسلامی اشاره دارد.

وی ادامه داد: شعری که موضع‌مند است و شعر یک شیعه دوازده امامی انقلابی را در اوضاع مختلف بیان می‌کند. این شعر، چون موضع دینی و ایدئولوژیک دارد، از گونه شعر آیینی است و این شعری است که اهل بیت علیه السلام می‌پسندند. حال موضوع این شعر‌ها چه باشد مهم نیست و ممکن است در همه موضوعات زندگی جریان داشته باشد.

این شاعر گفت: ما بناست جلساتی را در حوزه هنری که پایگاه و قلب تپنده هنر انقلاب اسلامی است با مشارکت مجمع شاعران اهل بیت (ع) راه اندازی و برگزار کنیم که اگر شاعران جوانی هستند که دوست دارند عمیق‌تر و تخصصی‌تر با این گونه از شعر انس بگیرند و شعرشان را در معرض نقد و کارشناسی بگذارند به این جلسه رجوع کنند. اگر شاعران برجسته‌تر ما که دغدغه این حوزه را دارند و شعر در این فضا و در این موضع و با این رنگ و بو می‌نویسند دوست داشتند جایی باشد و محفلی برای ارائه شعر و انس و الفت با شاعران همسوی خود داشته باشند این جلسه را انتخاب کنند و از طرفی پیشکسوتان این حوزه، در این جلسه رفت و آمد داشته باشند و ان‌شاالله این جلسه کار خود به مدد اهل بیت (ع) ادامه دهد که اگر عزیزانی از اهالی شعر از شهر‌های مختلف گذرشان به تهران می‌افتد اشتیاق داشته باشند که در این جلسه حضور داشته باشند و در آینده ثمره‌اش این باشد که بعد از مدتی ما ظهور چهره‌های درخشانی برآمده از مفاهیم و مطالب این جلسات را شاهد باشیم.

وی افزود: عرفان پور در پایان سخنانش، شعری با مطلع «شد داغی نو بر ما آوار یحیی سنوار، یحیی سنوار» به مناسبت شهادت یحیی سنوار را برای حضار خواند. در ادامه، «هادی جان فدا» شاعر نیز بر لزوم برگزاری چنین جلسه‌ای با توجه اهمیت شعر الهی و شعر آیینی تاکید کرد.

در ادامه علی داوودی، مدیر دفتر شعر حوزه هنری نیز گفت: افتتاح این جمع و انجمن شعر را تبریک می‌گویم که نوید خوش برای شاعران است که این حوزه گسترش پیدا کرده است. همه شئون زندگی ما به ویژه شعر ما وجهه مذهبی دارد. در روزگاری نه چندان دور آدم اگر می‌خواست در محفلی شعر آیینی و مذهبی و ولایی بخواند، احساس غربت می‌کرد ولی الان این گونه نیست و مسیر درست همین است که اهل بیت را الگو و راهنما در زندگی ببینیم و از آنها در سر گرفتن زندگی مان یاری طلبیدم.

وی در ادامه غزلی را با مطلع «عروس منزل توحید بودی، زوج دین بودی» به حضرت خدیجه (س) تقدیم کرد و برای حضار خواند.

در ادامه برنامه، ناصر فیض، شاعر و مدیر دفتر پاسداشت زبان و ادبیات فارسی گفت: امیدوارم این برنامه، جلسه خوبی بشود و به واقع چنین امیدواری نیز وجود دارد، چراکه همه دنیا معمولاً به سمت تخصص می‌روند، یعنی همه تلاش‌ها در یک چیز خلاصه می‌شود تا همه قدرت و قوایی که دارند را در آن متجلی بکنند. اینجا هم در حوزه هنری همواره جلسه شعر عام بوده، ولی در این جلسه، این فرصت پیش آمده و همه می‌خواهند یک حرکت انجام دهند و شعر آیینی بخوانند. به نظرم جای چنین جلسه‌ای خیلی خالی بود، استقبال از آن هم نشان می‌دهد به چنین جلسه‌ای هم نیاز بوده است. حتی یکی از آنان من هستم که همیشه علاقمند بودم شعر آیینی جدی بگویم، نه هر چند وقت یک بار و به اقتضاء.

فیض در پایان گفت: همه ما که اینجاییم الفبای اینگونه شعر گفتن را بلد هستیم، ولی یک مقدار جهت دهی می‌خواهد و من بسیار امیدوارم که این اتفاق برای خیلی‌ها از جمله من بیافتد.

در ادامه برنامه احمد بابایی ضمن ابراز خشنودی برای برگزاری حلقه شعر آئینی «سوره شعر» گفت: هم سرایش در حوزه شعر آیینی بسیار سخت است و هم نقد شعر آیینی کار سخت و پیچیده ایست و امیدوارم در «سوره شعر»، بتوان در هر دو وجه این موارد پیش برویم و اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

وی در پایان سخنانش شعری را که به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله سروده بود را با مطلع «آن شب سکوت ابر‌ها را باد می‌برد / بغضی گلو را تا لب فریاد می‌برد» را برای حضار خواند.

انتهای پیام/ 

نظرات شما